Lid in de kijker: D-na

Lid in de kijker

D-na, Dimitri De Meester

Wat is jouw verhaal als ondernemer?

Afgestudeerd als moraalfilosoof, ben ik eerst gestart als moraal consulent in de non-profitsector. In diezelfde organisatie ben ik dan doorgegroeid naar de functie van directeur, die ik dan tien jaar heb uitgeoefend. Ik heb altijd graag met anderen gewerkt en als directeur heb ik veel bijgeleerd op vlak van people management. Maar omdat ik meer impact hoopte te bereiken, ben ik dan over mijn toekomst beginnen nadenken.
Gesterkt door verschillende coachingopleidingen, heb ik me dan aan het ondernemerschap gewaagd. Vrij snel kwam ik wel tot de conclusie dat ik beter functioneer in samenwerking met anderen.

Welke focus heb je als ondernemer?

In onze dienstverlening streven we toegevoegde waarde voor alle betrokken partijen in een verhaal van duurzame groei na. In de huidige context zijn bedrijven en organisaties voortdurend in verandering. Dat heeft ook een impact op alle aanwezige geledingen, vanaf de werkvloer tot en met de top van de organisatie.
Het is belangrijk dat iedereen mee in dat verhaal is, al vraagt dit veel van elke medewerker. In elke organisatie is er die strategische lijn, die druk met zich meebrengt. Dat zorgt voor een spanningsveld met hoe mensen het liefst zouden willen kunnen functioneren.
Onze begeleiding houdt een intensief traject op de werkvloer gericht naar  alle aanwezige niveaus in, waarbij aandacht uitgaat naar uiteenlopende aspecten zoals leiderschap en communicatie.
Het komt erop aan om het werk dermate te organiseren, dat mensen gemotiveerd en aan boord blijven.

Waarin helpt Jong Voka jou?

Je mag Jong Voka niet opvatten als een netwerk om onmiddellijk zakelijk profijt uit te halen. Het heeft me toegelaten om een netwerk voor de lange termijn op te bouwen en gaandeweg ideeën op te pikken.
Jong Voka inspireert en irriteert, in die zin dat je bij sommige ideeën jezelf de vraag stelt waarom je daar niet eerder opgekomen bent.
Jong Voka staat garant voor events met een sterke inhoud en contacten met ondernemers of mensen die van aanpakken weten.
Door met hen in gesprek te gaan, leer je zelf altijd bij.

Welke goede raad kan je startende of jonge ondernemers meegeven?

Ondernemerschap is vaak een zoektocht. Neem de tijd om uit te maken waar je naartoe wil en hoe dat te bereiken. Als je met anderen wil samenwerken, verzeker je er dan van dat jullie complementair aan elkaar zijn.
Ga net zoals in een huwelijk ook niet over één nacht ijs om jullie toekomst aan elkaar te verbinden voor langere termijn. Blijf in al wat je doet gewoon jezelf. Dat komt je geloofwaardigheid ten goede.
Investeer in tijd om jouw netwerk uit te bouwen.